Vad värdesätter besökare?

Vad värdesätter besökare mest när de väljer semesterdestination och hur mycket känner de till om de olika turistmålen i Sverige?

För andra året i rad har SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört en undersökning kring varumärkeskännedom och besökarnöjdhet bland de destinationer som är medlemmar i nätverket.

Kalmar får fina siffror i undersökningen och hamnar omkring snittet på de flesta frågorna. När det gäller de frågor besökarna ser som viktigast, att människorna i staden har ett bra bemötande och att staden har en bra atmosfär, hamnar Kalmar t.o.m. lite över snittet. Kalmar har dessutom det högsta medelvärdet av alla destinationer när det gäller frågan om staden är promenadvänlig.

– Kalmar står sig bra bland Sveriges destinationer. Extra kul tycker jag det är att Kalmar hamnar över snittet både när det gäller frågan om man vill åka tillbaka och när det gäller rekommendationsbenägenheten. Att man både vill återvända och känner att man kan rekommendera andra att komma hit visar att man är nöjd med sitt besök. Det är också kul att Öland får så fantastiskt fina siffror i undersökningen. Det är bra för hela regionen att vi har en plats med så stark dragningskraft. Det spiller över på oss som ligger nära, eftersom besökaren ofta passar på att besöka flera platser under sin semester, säger Stefan Johnson, turismchef, Destination Kalmar.

Läs mer om undersökningen i vårt pressrum.