Tillsammans skapar vi en hållbar, attraktiv destination – för både besökare och invånare

Besöksnäringen är en snabbt växande näring, som ger många arbetstillfällen och bidrar till att skapa en attraktiv plats att vistas och verka på. Aktörerna är verksamma i flera olika branscher och finns inom näringslivet, offentlig sektor och civilsamhället. För att utvecklingen ska gå åt rätt håll måste vi kroka arm och jobba utifrån en gemensam färdplan.

Den här strategin har tagits fram av Destination Kalmar på uppdrag av Kalmar kommun och ett stort antal personer har bidragit med idéer. Vi är många som tillsammans utvecklar destinationen och alla har varsin viktig roll. Nu är vi redo att ta nästa steg.

Vår målbild och strategiska mål

“Kalmar är en av Nordens mest hållbara och attraktiva platser att uppleva, såväl för besökare som för invånare. Upplevelsen av Kalmar präglas av en unik kombination av  historia, natur- och kulturupplevelser samt minnesrika evenemang och möten. Våra besökare får ett oförglömligt personligt välkomnande. En vistelse i Kalmar ger kunskap och inspiration om hur man reser och konsumerar på ett hållbart sätt samt vad ansvarsfullt resande innebär.”

  • Ett hållbart Kalmar. Vi gör det lätt för invånare och besökare att göra hållbara val och för aktörer att utvecklas på ett hållbart sätt. Vårt arbete ska utgå från den globala standarden för hållbar turism.
  • Ett levande Kalmar – året om. Vi skapar en hållbar, attraktiv destination som lockar besökare, skapar en stimulerande livsmiljö för invånarna och bra förutsättningar för näringslivet.
  • En oförglömlig upplevelse av Kalmar. Med Kalmars unika atmosfär och ett gott värdskap skapar vi äkta och minnesvärda upplevelser.

Våra roller

  • Destination Kalmar tar ett tydligt destinationsledarskap och skapar arenor för dialog och samverkan.
  • Kalmar City utvecklar en attraktiv och levande stadskärna.
  • Företagen bidrar bland annat genom värdskap, hållbarhetsutveckling och produktutveckling. De hjälper också gästen att uppleva mer genom att rekommendera andra aktörer.
  • Kalmar kommun stöttar företags utveckling och har en har en rad verksamhetsområden som är grundläggande för Kalmars möjligheter
    att utvecklas som destination. Kommunen behöver ha en bred förståelse för turism och destinationsutveckling.
  • Civilsamhället representerar invånarnas intressen och engagemang. Här ingår också föreningslivet, som skapar sammanhang för medlemmarna och driver utveckling genom att skapa evenemang och aktiviteter.
  • Linnéuniversitetet bidrar till destinationsutveckling genom att generera kunskap, skapa samarbeten, stimulera innovationer och främja hållbarhet.a genomföra sina evenemang på ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt.

Portar, nycklar och målgrupper

Destinationsstrategi Kalmar antogs av Kommunfullmäktige i Kalmar kommun den 24 mars 2024. På undersidorna berättar vi mer om de områden vi väljer att satsa på, vilka kompetenser vi tillsammans behöver ha och vilka målgrupper vi vill nå.

Via länklistan hittar du Destinationsstrategi Kalmar som pdf. Du hittar också en kortversion, där vi beskriver Destinationsstrategi Kalmar som ett strategispel. Vilka kort har just du på hand?