Intervju med Cajsa Augustzén på Paraply Produktion i Kalmar:

Paraply Produktion är en del av Partnership by Kalmar sedan 2017. Varför valde ni att bli medlemmar?

Vi upplevde att vi arbetat mycket i Kalmar under en längre period och har etablerade samarbeten. Nu ville nu ta steget fullt ut och nyttja de fantastiska nätverksmöjligheter som nätverket ger. Vi tycker också att det är viktigt att delta i Kalmars utveckling och gemensamt ta ett ansvar för att se till att Kalmar är och förblir den fantastiska stad som den är. Då krävs engagerade företag och ett drivande nätverk.

I Kalmar är ni en välkänd konsertarrangör men ni gör väl många andra saker också?

Genom åren har vi på Paraply gjort upp emot 1 000 olika uppdrag och produktioner inom områden som strategi, konceptualisering, digitala plattformar, varumärken/kommunikation, organisationsutveckling, kongress/möten och event samt egna konsert- och festivalarrangemang.

The Paraply Way som ni nämner på er hemsida, vad innebär det?

Det är vår värdegrund och basen för det arbete som vi gör. Vi designar upplevelser där människor och varumärken möts, skapar relationer och utvecklas. Vi är en organisation som är skapad för att leverera hela vägen – det är just helheten av vår kompetens som gör oss unika.

Varför valde ni att etablera ett kontor i Kalmar?

Vi hade arbetat länge i Kalmar, men då främst med konserter och festivaler. Vi har mycket mer att erbjuda i termer av strategi, bygga företagsvarumärken, marknadsföring och andra upplevelser. Att rikta oss mot Kalmar som en ny marknad var naturligt för oss. Dels för att vi verkligen ser potential i regionen, men också för att vi ser oss kunna komplettera det som redan finns här.

Vad gör att era kunder väljer Paraply Produktion?

För att vi har en bred kompetens, ett stort nätverk och alltid gör vad vi kan för att överträffa våra kunders förväntningar. Men vi vet också att det ofta handlar om att de väljer oss, vi som arbetar på Paraply, för vår passion och kärlek till just upplevelser. Att vi älskar det vi gör betyder mycket för våra kunder. Vi letar alltid efter den där magiska känslan som sätter tankar i rörelse och som man bär med sig hem.

Med tanke på er breda erfarenhet, vad är ert medskick till de företag ni möter?

Att alltid ha mottagaren i fokus. Vem är det ni vill nå och vilken känsla vill ni att de ska få av mötet med er – det är lika viktigt i det fysiska mötet som digitalt. Man behöver skapa engagemang och interaktivitet. Ta ett utifrånperspektiv, varför ska mottagaren vilja interagera med er? Sen också att våga – det är faktiskt okej att lära sig under resan.

Vilken betydelse har upplevelseindustrin för en plats?

I tider när mycket sker snabbt och när det digitala ständigt är närvarande tror vi att upplevelser är väldigt viktiga. Att kunna känna, se och uppleva saker ihop med andra ger något extra. Det är den unika känslan som en upplevelse ger oavsett om den är mellan företag eller mellan människor. Känslan av att tillhöra oavsett om du är bosatt, precis inflyttad eller turist. Upplevelser skapar en känsla för en stad och det är oerhört betydelsefullt för stadens varumärke.